Gdy sklepowa półka ugina się od produktów różnych marek, design opakowania może okazać się równie ważny, jak jakość samego produktu i mieć kluczowy wpływ na decyzję zakupową konsumenta.

Znany na całym świecie producent opakowań MeadWestvaco Corporation postanowił sprawdzić, jak opakowanie wpływa na wybory dokonywane przez konsumentów. Badanie przeprowadzono w 5 krajach, tj. Brazylia, Chiny, Niemcy, Francja, i USA. Statystycznie 82% respondentów potwierdziło, że oryginalny design opakowania sprawia, że produkt postrzegany jest jako lepszy, o wyższej jakości i bardziej prestiżowy. Aż 57% klientów sklepów jest lojalnych wobec produktu danej marki, gdy są zadowoleni z projektu i funkcjonalności jego opakowania. Statystyki cytowane na łamach „OOH magazine” dowodzą, że 70% decyzji zakupowych podejmowanych jest w miejscu zakupu, dlatego funkcja, jaką pełni opakowanie, jest niebagatelna. Bodźce wzrokowo-dotykowe częstokroć decydują o zakupie danego produktu, np. alkoholu w ekskluzywnym opakowaniu, który zostanie przekazany jako prezent.

Pierwsze wrażenie

Marketingowcy zdają sobie sprawę z tego, że mają zaledwie 7 sekund na zrobienie dobrego wrażenia na potencjalnym nabywcy. Estetyczne, wyróżniające się opakowanie zwraca uwagę konsumentów. Badania pokazują, że co najmniej jedna trzecia procesu decyzyjnego oparta jest na analizie designu i użyteczności opakowania. Najprostszym sposobem na zwrócenie uwagi jest dobór charakterystycznego koloru. To doskonała metoda na ujednolicenie komunikacji marki i wyróżnienie jej na sklepowych półkach, a także zaistnienie w świadomości klientów. Wybrany kolor i projekt opakowania musi być atrakcyjny dla grupy docelowej, aby komunikować wartości produktu.

Trend eco

Projektując opakowanie produktu, warto wpisać się w obecnie panujące trendy. Jednym z nich jest trend eco-friendly, dzięki któremu to trwałe opakowania stały się popularne wśród konsumentów. Dlatego właśnie materiały pochodzące z recyklingu lub nadające się do recyklingu, są obecnie tak bardzo powszechnie używane, ponieważ świadczą o trosce o środowisko naturalne. Ekologiczne pochodzenie materiałów nie musi oznaczać, że projekt opakowania będzie nudny. Może być wyjątkowo kreatywny, np. stylizowany na vintage w przypadku lnianych toreb lub pudełek na lunch.

Funkcja użyteczności

Pamiętając o wspomnianych aspektach estetycznych, należy mieć również na uwadze nadrzędną zasadę: opakowanie musi być przede wszystkim funkcjonalne. Oznacza to, że musi być poręczne, zawierać na etykiecie tylko niezbędne informacje o składzie, zastosowaniu, producencie i właściwościach produktu, a co najważniejsze – chronić produkt przed działaniem czynników zewnętrznych, ułatwiać jego transport oraz użytkowanie. Opakowania powinny również pomóc konsumentom na pierwszy rzut oka skojarzyć wartości, jakie reprezentuje dana marka. Kiedy potencjalny nabywca widzi opakowanie, nawet bez nazwy i logotypu firmy, powinien bez problemu skojarzyć, z jakim produktem ma do czynienia.